De hit van nu: Tik Tok

Als je een paar jaar geleden aan kinderen in groep 8 vroeg wat ze later wilden worden, kreeg je antwoorden als profvoetballer, dierenarts of brandweerman. Als je dezelfde vraag nu stelt, is de kans groot dat je ‘YouTuber’ als antwoord krijgt, oftewel content creator. Op steeds jongere leeftijd zijn jongeren/kinderen bezig met zelf content maken, voornamelijk in de vorm van filmpjes. Via social media kunnen ze dit heel makkelijk delen met hun vrienden en alle andere gebruikers. Dit gebeurde vooral op YouTube, maar de laatste jaren is hier een nieuw platform bijgekomen: TikTok.

Wat is TikTok?

TikTok is een video-sharing-app die voornamelijk populair is onder een jonge doelgroep. Het platform heeft recentelijk de anderhalf miljard (!) downloads behaald en heeft dus wereldwijd inmiddels een flinke community opgebouwd. De meeste gebruikers zijn te vinden in India en China, maar de app is in een groot aantal landen immens populair, waaronder in Nederland.

Het idee van TikTok is simpel: gebruikers maken en uploaden filmpjes van zichzelf waarin ze bijvoorbeeld dansen, playbacken of iets grappigs doen. De video’s duren maximaal 15 seconden en als gebruiker kan je kiezen uit een grote database van liedjes, geluidseffecten en filters. Door de vele mogelijkheden biedt het platform de ruimte om jezelf heel creatief te kunnen uiten. Wat TikTok mede onderscheidt van andere kanalen, zoals YouTube, is dat je sámen content kan maken. Je kunt elkaars video gebruiken en hier weer creatief mee omspringen of daadwerkelijk samen iets creëren.

TikTok in Nederland

Ook in Nederland heeft TikTok inmiddels een grote fanbase op weten te bouwen. Precieze cijfers zijn lastig te achterhalen, maar er wordt geschat dat ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders actief zijn op het platform. Bijzonder aan de doelgroep is de jonge leeftijd. 80% van de gebruikers is onder de 18 jaar, waarbij de leeftijdscategorie 8-12 jaar het meest actief gebruik maakt van het platform. Wereldwijd ligt dit gemiddelde wel hoger, maar in Nederland zijn het nu nog vooral de jongere kinderen die actief bezig zijn met de app.

Mocht de naam TikTok nog niet direct een belletje doen rinkelen dan kan dat kloppen. Wellicht zegt de naam Musical.ly meer. Zo heette de app in Nederland voordat het in 2017 opgekocht werd door het Chinese bedrijf ‘Bytedance’. Onder Chinese leiding is de app wereldwijd uitgegroeid tot een serieuze speler.

Ondanks dat de grootste groep gebruikers kinderen en jongeren zijn, is het platform ook populair onder bekende Nederlanders. Zo zitten radio DJ Bram Krikke, zangeres Roxanne Hazes en DJ Martin Garrix geregeld op het platform en ook de VVD heeft een eigen account waarop ze video’s delen. Of het platform ook bij de oudere generaties breed aan gaat slaan, zoals bijvoorbeeld met Facebook gebeurd, is nog sterk de vraag. Neemt niet weg dat het platform nu al interessant is voor bedrijven om in de gaten te houden.

TikTok voor bedrijven

Bij een platform zo groot als TikTok zou je verwachten dat er al een goed advertentiemodel achter zit. Dit is echter nog niet het geval. Er zijn wel manieren om te adverteren op het platform, maar dit staat nog erg in de kinderschoenen en is slechts voor een aantal bedrijven in een paar geselecteerde landen beschikbaar. Even geduld dus nog als je aan de slag wilt gaan met gesponsorde video, display en pre-roll advertenties.

Desondanks kan TikTok voor bedrijven alsnog interessant zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om met jouw merk toch op te kunnen vallen. De twee interessantste opties zullen we hier kort toelichten.

Influencer samenwerking

Net als op Instagram zijn er op TikTok meerdere gebruikers uitgegroeid tot ware celebrities op het platform. Zo behaalde twee Duitse tweelingzussen ruim 36 miljoen volgers, waarna ze de overstap maakte naar Instagram. Ook in Nederland hebben we meerdere gebruikers die vele volgers hebben die massaal kijken naar de nieuwe, creatieve video’s van de ‘TikTokkers’. Eén van de voorbeelden is Nina Schotpoort (13) met een volgersaantal van 1,4 miljoen. Als bedrijf kan het dus heel interessant zijn als ze een product van jouw merk laat zien in een video. Zorg wel dat het product goed aansluit bij de influencer en dat het op een leuke manier verwerkt kan worden. Anders zal het alleen maar tot kritiek leiden i.p.v. positieve aandacht die je hoopt te bereiken.

Gesponsorde challenge

Eén van de factoren die ervoor heeft gezorgd dat het platform zo populair is geworden zijn challenges. Een challenge is gekoppeld aan een bepaalde hashtag (bijvoorbeeld #tumbleweedchallenge). Aan elke challenge is een opdracht verbonden die je op je eigen manier kan uitvoeren. Als merk kan je zelf een challenge starten en op die manier jouw naam onder de doelgroep activeren. Zo heeft Coca Cola hun propositie ‘share a coke’ op TikTok geactiveerd onder de hashtag #shareacoke, waarna gebruikers massaal video’s maakte met een flesje Coca Cola in de video. Om een challenge onder de aandacht te brengen kan je de eerder genoemde influencers gebruiken, die als voorbeeld kunnen dienen voor hun volgers.

Ontwikkelingen

Ontwikkelingen

Ondanks dat het platform nog niet eens zo lang bestaat, is TikTok constant bezig met innovaties en manieren om het platform interessanter te maken voor gebruikers en bedrijven. Zo is laatst de optie toegevoegd om producten te taggen, zodat je vanuit de TikTok app naar de website van een bedrijf kan klikken (vergelijkbaar met product tagging op Instagram). Andersom heeft Instagram trouwens een nieuwe feature toegevoegd die heel erg aan TikTok doet denken: Instagram Reels. Binnen deze feature kan je in-app video’s bewerken om zo creatieve video’s van 15 seconden (verrassend) te kunnen maken met muziek, filters etc. Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Dat Instagram daar niet vies van is was al duidelijk, aangezien ze eerder al de Stories kopieerde van Snapchat.

Als marketeer is het absoluut waardevol om de verdere ontwikkelingen goed in de gaten te houden en na te denken wat TikTok voor jouw merk zou kunnen betekenen. Voor advies zijn we uiteraard altijd bereikbaar!

Blogs