De positieve omslag van tv

Geschreven door: 

Nico Slooff

Datum publicatie:  

27/03/2020

We staan allemaal te kijken, letterlijk, hoe een leven in een korte tijd rigoureus kan omslaan. In het begin van dit jaar werd er geclaimd dat veel TV zenders moeite hadden om GRP’s uit te leveren en dat er steeds minder mensen TV kijken. In een paar dagen is deze stelling net zo snel van de aardbodem verdwenen als dat het coronavirus ons leven is binnengekomen. Elke generatie, van jong tot oud, zit weer aan de buis gekluisterd.

Maar als we meer TV kijken moeten adverteerders hier toch van profiteren?

Stijging in kijkcijfers

De toespraak van Mark Rutte waarmee hij in totaal 7.4 miljoen kijkers bereikte zal iedereen hun leven lang bijblijven. Er werd geschiedenis geschreven op meerdere zenders. De meeste mensen zagen de toespraak op NPO1 met bijna 5,4 miljoen kijkers. RTL4 was nummer 2 met bijna 1,6 miljoen kijkers en SBS6 trok tenslotte ruim 440 duizend kijkers.

Niet alleen de nieuws- en actualiteitenprogramma’s laten een stijging zien in het aantal kijkers, maar ook de amusementsprogramma’s laten een flinke stijging zien.

Sociaal sentiment

En de kijkcijfers blijven maar toenemen met maar liefst +38% in totale kijktijd (bron: SKO). Maar steeds minder adverteerders zien dit als moment om hun sales boodschap te vertonen. Het sociale leven is stil komen te liggen en daarmee ook de salescampagnes. Toch is het sociale sentiment onder Nederlanders nog nooit zo hoog geweest. Een ideaal moment voor adverteerders om te focussen op branding of purpose campagnes. Maar ook financieel ben je als adverteerder nu spekkoper.

Indexen

Voor april heeft Talpa de marktindex verlaagd van 110 naar 100, AdAlliance van 107 naar 100 en STER van 100 naar 90, hiermee komen we op een historisch lage marktindex. De inkoopperiode voor mei is verlengd t/m 9 april (dit was t/m 2 april) en ook marktindices voor de maand mei liggen erg laag (Talpa & AdAlliance 95, STER 100). Daarnaast is er vanwege de vele annuleringen ook veel ruimte, dus een grote kans op een GRP-overschot.

Conclusie

Hoge kijkcijfers, relatief lage kosten en méér dan genoeg beschikbare ruimte maken dit het ideale moment om juist nu te adverteren op TV.

Heb je hierover vragen of zou je willen weten welke kansen wij voor jouw bedrijf of merk zien? Bij Zuiver Media helpen we jullie graag in deze onzekere en moeilijke tijd. Neem contact met ons op! Niet alleen voor TV-reclame, maar voor alle andere mediumtypen kun je uiteraard bij ons terecht.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons