De voordelen van display advertising

Iedereen kent het wel, geanimeerde advertenties op websites die je bezoekt. Tegenwoordig is display advertising voor bijna geen enkel bedrijf meer weg te denken. Maar wat is deze vorm van adverteren nou eigenlijk? En wat kan het jouw merk nou eigenlijk opleveren?

Wat is display advertising?

Display advertising is een vorm van adverteren waarbij het mogelijk is om op een visueel aantrekkelijke manier advertenties te tonen. Mogelijkheden zijn onder andere de inzet van banners, teksten, afbeeldingen en video’s aan de doelgroep. De voornaamste doelstelling van dit soort advertenties is vaak de merkbekendheid en product awareness van een merk of bedrijf te vergroten. Deze conversiegerichte campagnes zijn tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit de marketingmix.

Waarom display advertising?

Display advertising kan bijdragen aan de merkbekendheid van je bedrijf. Op de lange termijn zal dit leiden tot meer conversies. Middels deze vorm van adverteren kan een relevante doelgroep op meerdere momenten in contact komen met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld als iemand het nieuws aan het lezen is of wanneer iemand op zoek is naar een vergelijkbaar product. Dit zijn allemaal contactmomenten waarbij jouw visueel aantrekkelijke advertentie iemand net kan doen besluiten om over te gaan tot conversie.

Wat zijn de voordelen van display advertising?

1.

Via display advertising is het aanbod van websites en apps waarop advertenties getoond kunnen worden heel breed. Zo kunnen display advertenties op verschillende apparaten worden getoond. Doordat display advertenties vaak niet gebonden zijn aan één en hetzelfde platform, zoals bijvoorbeeld Facebook of YouTube dat vaak wel zijn, ontstaan er op veel momenten contactmogelijkheden met de doelgroep. Dit maakt het aanbod voor uitlevering heel breed, wat er vervolgens weer voor zorgt dat het ook een relatief goedkoop platform is om (op basis van vertoningen) advertenties op uit te leveren. Door een display campagne tegen relatief lage kosten in te zetten kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf of merk top-of-mind is of wordt binnen jouw doelgroep.

2.

Op lange termijn zal een top-of-mind merk of product ook bijdragen aan meer branded zoekopdrachten. Dit zijn -zeker voor conversiegerichte bedrijven- de zoekopdrachten waaruit de meeste conversies afkomstig zijn en het conversiepercentage het hoogst ligt. Display advertising is dus ideaal voor zowel merkbekendheid als het genereren van conversies.

3.

Een ander voordeel van het inzetten van display advertenties is dat, mede door het brede aanbod en alle data die tegenwoordig wordt verzameld via het internet, zeer relevante doelgroepen kunnen worden bereikt. Op het moment dat een bedrijf of merk een product wilt verkopen, kunnen er middels verschillende audiences relevante doelgroepen worden bereikt met de advertenties. Dit gebeurt doordat systemen -via waar de display advertenties worden ingezet- continu data verzamelen over het gebruik van het internet. Zo wordt er onder andere op basis van zoekgedrag en websites die worden bezocht, bepaald binnen welke doelgroep iemand valt of in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt. Wanneer iemand bijvoorbeeld veel verschillende webshops zal bezoeken en daarbij op zoek is naar specifieke producten, zal iemand als in-market worden gelabeld. Maar wanneer iemand af en toe een blog leest over een bepaald onderwerp zal diegene binnen een interesse-doelgroep vallen. Dit biedt vervolgens de mogelijkheid om jouw display advertenties specifiek aan dit soort, voor jouw bedrijf relevante, doelgroepen te tonen.

4.

Ook voor e-commerce partijen kan display advertising heel relevant en belangrijk zijn. Ondanks dat de meeste display campagnes worden ingezet voor het creëren van merkbekendheid en awareness binnen de doelgroep, is het ook mogelijk om middels (dynamische) retargeting mensen opnieuw te bereiken die bepaalde producten hebben bezocht op je website of producten hebben toegevoegd aan een winkelmandje, maar uiteindelijk niet hebben afgerekend. Hier kan vervolgens op ingespeeld worden door op een visuele manier, middels bijvoorbeeld een banner, de producten opnieuw aan diegene te tonen wanneer hij of zij een andere website bezoekt. Dit zorgt voor een hoge relevantie van de advertenties, die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Dit resulteert in een hoger conversiepercentage dan wanneer een display campagne geen gebruikmaakt van (dynamische) retargeting.

Is display advertising PPC?

Er zijn verschillende strategieën om display advertising in te zetten voor je bedrijf. Zo kun je inkopen op vertoningen of impressies of op basis van kliks (Pay-Per-Click). Doordat display een uitstekend kanaal is voor branding doelstellingen, heb je echter meer aan vertoningen. De meeste campagnes worden ingezet voor het creëren van merkbekendheid en koop je dus in op basis van vertoningen of impressies.

Display advertising voor jouw merk

Display advertising is een effectieve vorm van adverteren. Voor veel merken is het niet meer weg te denken uit de marketingmix. Elk bedrijf zal moeten investeren in het vergroten van de merkbekendheid, wat op de lange termijn zal resulteren in meer conversies. Ten slotte: als niemand bekend is met het aanbod van jouw producten of diensten, hoe kan je dan iets verkopen?

Wij gaan graag de uitdaging aan om voor jouw merk de beste display advertentie op te zetten. Interesse? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden!

Blogs