FD Gazellen 2019

De FD Gazellen Awards worden jaarlijks uitgereikt door het Financieele Dagblad aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. 770 bedrijven om precies te zijn. Maar hoe word je zo’n snelgroeiend bedrijf? Wat moet je daarvoor doen? En ligt daar ook een rol voor (online) marketing? Even een kleine introductie. Binnen het (online) medialandschap vallen er ontzettend veel prestigieuze prijzen te behalen. De FD Gazellen Awards zijn niet specifiek gericht op de (online) mediabranche, maar zijn wel degelijke een goede graadmeter voor succes. Laat Zuiver Media nu al 7 keer deze prestigieuze prijs gewonnen hebben. Dat is geen toeval, dat is knetterhard werken.

De belangrijkste criteria om FD Gazelle te worden:

  • Omzetgroei van minimaal 20% in de afgelopen drie jaar;
  • De omzetgroei moet in die periode ononderbroken zijn;
  • Het bedrijf moet ten minste op 1 januari 2016 economisch actief zijn;
  • Het laatste jaar moet het nettoresultaat positief zijn en in de voorgaande twee jaar is het bedrijf maximaal één jaar verlieslatend;
  • Bedrijven moeten financieel gezond zijn.

Een mediabureau starten is één ding. Maar hoe zorg je ervoor dat Zuiver Media tussen alle concurrentie overeind blijft en liefst ook nog een fijne groeicurve aanhoudt? Dit is een samenspel van meerdere factoren: Soms geluk, maar reken maar dat dit vaak een doordacht proces is. Van de werving van nieuwe collega’s tot het zoeken naar onderscheidende dienstverlening. Elke stap draagt direct of indirect bij aan groei. GRPs en online vertoningen zijn overal te koop, service en klipklare analyses niet.

Groei realiseren met je bedrijf. “Ja, is er een bepaalde mindset of strategie die bijdraagt aan jullie mooie cijfers?” Eigenlijk is het antwoord hartstikke simpel: niet teveel bezig zijn met groeicijfers. Het is geen doel op zich. Natuurlijk houden we het in de gaten, maar mooie mediacampagnes gaan altijd voor. Zuiver Media haalt bij elke collega een beetje ondernemerschap naar boven. Lukt plan A of plan B niet. Who cares? Het alfabet heeft nog 24 letters. We hebben ons bedrijf leren runnen alsof het morgen verkocht gaat worden. Maar gelukkig gaan we niet verkopen, want we vinden ons werk veel te leuk. En minstens zo belangrijk: Grip op je knip. Al onze collega’s gaan met de budgetten van klanten om alsof het hun eigen geld is.

De rol van (online) marketing

Vrijwel elke consument bevindt zich tegenwoordig online. Als je dat niet onderkent als mediabureau, dan “mis je de boot”. Punt uit. Online media is onmisbaar geworden. Voor elk merk. Voor elk beschikbaar budget. Adverteerders móeten dus online zichtbaar zijn. Daar is Zuiver Media met het aparte label Zuiver Digitaal goed op ingesprongen. Voor nagenoeg al onze klanten zijn we actief op social media. Als je een eigentijds merk wilt zijn, is zichtbaarheid op de juiste social mediakanalen een ‘must’. Als Zuiver Media zetten we zelf ook onlinekanalen in. Goed voorbeeld doet goed volgen. Practice what you preach.

Groei in de toekomst

Eén FD Gazelle winnen is een overwinning. Twee FD Gazellen winnen is fantastisch. Drie FD Gazellen winnen is uitzonderlijk. Zuiver Media wint er 7 op een rij. Need I say more. Dat is geen geluk, dat is tot een obsessie bezig zijn met je klanten. En niks groei door overnames. Nee, gewoon autonome groei. Op eigen kracht. Maar het is vooral tempo maken: voor je het weet haalt de concurrent ons in. De medewerkers zijn de belangrijkste factor voor de groei. Zuiver Media werkt met jonge mensen die niet bang zijn voor verandering en volop frisse, nieuwe ideeën hebben. De platte organisatiestructuur en het stimuleren van ondernemerschap bij medewerkers zorgt voor lekkere dynamiek.

Ongevraagde tips

Als je een boek leest of websites bezoekt over de geheimen van succesvol ondernemen kom je altijd dezelfde termen tegen als focus, reflecteren, efficiënt omgaan met tijd, flexibiliteit, investeren in kennis en ontwikkeling en blijven innoveren. Containerbegrippen waar je niks mee kan. Voor ons is het een mix van timing, geluk, snelheid maken en hard werken met de juiste mensen. Je kunt het niet alleen. Een bedrijf is zo goed en sterk als haar medewerkers. En alsjeblieft, steek energie in kansen in plaats van alleen maar dagelijkse problemen op te lossen. Denk niet: “wat kost dat”, maar “wat levert het op”. Het sprookje is écht compleet als je de juiste mensen om je heen verzamelt. Met kennis en expertise die jezelf niet hebt. En dan nog focus: de ideale slag is die rechtstreeks naar de vlag.

En ineens heb je dan 7 FD Gazellen op een rij. Oja: geniet een beetje van het succes! Doei, ik ga vissen.

Edwin Werkman

Blogs