IDEM, al jouw campagneresultaten op één plek

Wanneer je geld investeert in een marketingcampagne, wil je alle resultaten live kunnen inzien. Zonder de data per platform eerst zelf naast elkaar te moeten leggen, zonder gedoe dus. Met IDEM kun je realtime én razendsnel bepalen of je KPI’s op koers liggen en kies je zelf hoe gedetailleerd je de gegevens op het dashboard wil inzien. Wij vertalen die data vervolgens naar actiegerichte aanbevelingen, zodat jij je niet druk hoeft te maken om gemiste kansen!

Met IDEM kunnen we de data van meer dan honderd verschillende mediaplatformen verzamelen. Denk aan Google Analytics, Facebook en Mailchimp, maar ook aan print en diverse radio- en tv-zenders. Jouw IDEM-dashboard wordt voor aanvang van de campagne door ons ingericht met de nodige media en gekoppeld aan je eigen Analytics. Zo maken wij de meest relevante resultaten van jouw marketinginspanningen inzichtelijk. En dat in één oogopslag.

Meer inzicht in jouw offline resultaten

Hoe dat dashboard dan in elkaar zit? In het onderdeel voor offline campagnes worden de resultaten van radiocampagnes, tv-campagnes en overige media elk in een eigen overzicht weergegeven. Het offline dashboard wordt op awareness-niveau en attributiemodelling ingezet én heeft een directe koppeling met de kijk- en luistercijfers. Dit dashboard maakt het verloop en het directe effect van radio en tv op websiteverkeer inzichtelijk en zet de prognose tegenover de realisatie.

Hoe werkt ons attributiemodel? Het organische en directe websiteverkeer dat binnen een tijdsbestek van 7 minuten na uitzending binnenkomt, wordt als direct gevolg van een radio- of tv-uitzending gezien en daardoor toegekend aan de resultaten van de campagne. Zo berekenen we de uplift: het verschil tussen het websiteverkeer van 7 minuten ná de spot ten opzichte van het gemiddelde websiteverkeer 7 minuten vóór de spot.

Wat kunnen we precies analyseren door middel van ons attributiemodel? Het effect van radio en tv op websiteverkeer per dag, week of maand bijvoorbeeld. Maar ook kunnen we inzichtelijk maken wat de meest effectieve zenders en tijdstippen voor jouw campagne zijn. Niet alleen kan je deze resultaten realtime inzien, maar kan je net zoals bij online campagnes de werking en het effect van verschillende versies naast elkaar zetten ofwel a/b-testen.

Wanneer is het dan interessant om ons attributiemodel in te zetten? Als je conversiegerichte campagnes wil inzetten met een duidelijke trigger of call-to-action naar de website. In een tijd waar data leading is, maken we tv en radio op deze manier meetbaarder. Echter, belangrijk is dat er niet gemeten wordt om het meten. Een radio- of tv-campagne kan namelijk ook om andere doelstellingen ingezet worden, waarbij websiteverkeer niet noodzakelijk is.

Ook online resultaten uitgebreid in kaart

Het onderdeel voor online campagnes heeft een net iets andere invulling en wordt op drie niveaus ingedeeld: op overview-, awareness- en performance-niveau. Je stelt deze niveaus vervolgens zelf weer in op kanaal- of campagne niveau.

Op overview-niveau worden de resultaten in een algemeen overzicht weergegeven en worden de bijhorende uitgaven tegenover het resterende budget gezet, zo wordt het dus echt in één oogopslag duidelijk of je op koers ligt. Op awareness-niveau wordt de nadruk op impressies en CPM gelegd én wordt de mediadruk en het websiteverkeer in kaart gebracht, wel zo handig voor het volledige plaatje. Op performance-niveau wordt de nadruk juist gelegd op conversies zoals volume en CPA en worden de resultaten van de verschillende kanalen en campagnes met elkaar vergeleken, zo halen we gezamenlijk het onderste uit de kan.

Toe aan de volgende stap?

Toe aan meer structuur en overzicht in je resultaten, aan de volgende stap? Of wil je simpelweg meer weten over de mogelijkheden van IDEM? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Blogs