Is Google Shopping interessant voor mijn bedrijf?

Geschreven door: 

Mandy Ditvoorst

Datum publicatie:  

19/02/2021

Verkoop je producten online of in een winkel? En maak je nog geen gebruik van Google Shopping? Dan is het een goed idee om je hier eens in te verdiepen. Met Google Shopping kan je namelijk veel nieuwe klanten bereiken. Google Shopping advertenties zijn visueel en geven in een oogopslag de belangrijkste productinformatie weer. Zo weet de gebruiker, zonder eerst door te klikken, precies of een advertentie wel of niet relevant is. Maar wanneer zijn Google Shopping advertenties interessant voor jouw bedrijf en hoe pak je dat dan aan?

Wat is Google Shopping?

Google Shopping advertenties heb je vast al eens gezien. Als je in Google zoekt naar een term dat gerelateerd is aan een product, dan worden Google Shopping advertenties vertoond boven de zoekresultaten of aan de rechterkant van de pagina. Deze advertenties bestaan uit een foto, titel, prijs en winkelnaam. Ook heeft Google nog een apart Shopping tabblad waarop je de prijzen van een product bij verschillende aanbieders kunt vergelijken. Met Google Shopping advertenties bereik je dus gebruikers met een hoge koopintentie. Ze voeren immers zelf een zoekopdracht in naar een bepaald product. Het is simpel: voor ieder bedrijf dat producten verkoopt is het interessant om Google Shopping in te stellen.

Hoe werkt Google Shopping?

Voordat je Google Shopping advertenties kunnen draaien moet je een aantal stappen doorlopen. Je begint met het aanmaken van een productfeed. Hierin staat alle relevante informatie over je assortiment. Deze informatie kan Google gebruiken om de zoekopdrachten aan de juiste producten te koppelen en om de Google Shopping advertenties op te maken. Google stelt wel een aantal eisen aan de productfeed, voordat deze gebruikt kan worden voor Google Shopping. Dit worden de productspecificaties genoemd.

Vervolgens maak je een account aan in het Google Merchant Center. Via dit platform wordt de koppeling gemaakt tussen je productfeed en het advertentieplatform Google Ads. Hierna kan je een Google Shopping campagne aanmaken in Google Ads. Hierbij is het belangrijk dat je Google Ads account is gekoppeld aan je Google Merchant Center account. De zichtbaarheid van je Google Shopping advertenties hangt af van het budget en de biedingen die je instelt en de kwaliteit van je productfeed en website. Als adverteerder betaal je namelijk per klik op een advertentie.

Gratis campagnes in Google Shopping

Sinds een aantal maanden is het ook mogelijk om gratis productvertoningen in te zetten op Google Shopping. Hierbij gaat het enkel om de resultaten op het Shopping tabblad, op de zoekresultatenpagina staan alleen betaalde advertenties. Op het Shopping tabblad staan nu dus zowel niet betaalde als betaalde resultaten. Dit is een mooie kans voor (web)winkels om extra zichtbaarheid te krijgen zonder dat er voor de kliks betaald hoeft te worden.

Maar wat moet je doen om in de organische resultaten van Google Shopping terecht te komen? Net als bij de betaalde variant heb je een productfeed en een Google Merchant Center account nodig. Zorg ervoor dat je productfeed compleet is en volgens de richtlijnen van Google is ingericht. Hierna hoef je alleen nog maar een vinkje bij het onderdeel ‘platforms van Google’ in het Merchant Center te zetten en je producten zijn klaar om organisch vertoond te worden.

Blijf niet langer achter

Als je producten verkoopt via een winkel of webshop, dan kan je eigenlijk niet meer achterblijven. Google Shopping biedt unieke kansen, organisch en betaald. Een goede basis en het continu optimaliseren en bijsturen van de campagne kunnen de verkoopcijfers van je bedrijf een boost geven. Dus kan jij wel wat hulp gebruik bij het opzetten of optimaliseren van jouw Google Shopping campagne? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons