Kan ik hier ook ‘pinnen’?

Geschreven door: 

Edwin Werkman

Datum publicatie:  

09/04/2019

Eindelijk is het zover. In navolging van landen als de Verenigde Staten, Engeland, Ierland, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland is het nu ook in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest. Als fanatiek pinner heb ik hier lang op gewacht! We vertellen je graag waarom Pinterest advertising zo’n goed idee is!

In Nederland telt Pinterest meer dan 3 miljoen gebruikers, waarvan ruim 600.000 dagelijks inloggen. Eerlijk is eerlijk, met een vertegenwoordiging van 81% van de gebruikers is Pinterest met name een vrouwen medium. De Pinners zijn actief opzoek naar inspiratie, oplossingen en how-to-instructies, maar hebben allemaal een concrete intentie voor het gebruik van Pinterest (anders dan bij de andere social media kanalen).

Juist deze intentie maakt Pinterest zo’n interessant advertentieplatform. Waar je bij andere sociale platformen vooral een boodschap aan het zenden bent, zoeken de leden van Pinterest producten die overeenkomen met hun intentie. En wie wil er nu niet aanwezig zijn als je doelgroep actief schreeuwt om jouw inspiratie?

Relevant adverteren

Adverteren op Pinterest kan op verschillende manieren. Uiteraard beschikt Pinterest over uitgebreide targetingsmogelijkheden zoals doelgroep, interesse en leeftijd. Uniek is dat je ook kan adverteren op trefwoord. Adverteren op trefwoord was voorheen een manier die alleen Google aanbiedt in de vorm van tekstadvertenties. Pinterest combineert dit met het visuele aspect (afbeeldingen en video). Bij adverteren op trefwoord worden jouw relevante pins in de tijdlijn van de zoeker getoond. Naast een brede zichtbaarheid natuurlijk ook interessant voor concrete conversie naar websiteklikken of app installaties. Door de concrete interesse die de pinners hebben met jouw merk of product is de conversie naar verkopen of informatieaanvragen relevanter en dus hoger.

Uniek algoritme

Wil je dat jouw gesponsorde pin of video getoond wordt tijdens het browsen? Of liever als antwoord op een zoekresultaat? Beide kan; beide zijn effectief en beide zijn af te rekenen op basis van kosten per click of op basis van kosten per 1.000 vertoningen. Jouw advertentie wordt, indien relevant, in elk geval ook getoond onder gerelateerde pins, de grootste inspiratiebron voor de trouwe pinners.

Of het nu gaat om branding, loyalty acties, het vergroten van naamsbekendheid, productintroducties of app installaties, Pinterest biedt je een interessant en onderscheidend platform voor jouw mediacampagne.

Pinterest als aanvulling op jouw media inzet

We helpen je graag bij het opzetten van jouw Pinterestcampagne en denken mee in hoe de invulling van Pinterest advertising een aanvulling is voor jouw (online) media inzet. Kleine tip: Pinterest advertising is pas sinds april van dit jaar mogelijk in Nederland. Met een voorsprong op jouw concurrentie is nu de tijd om in te stappen!

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons