Met LinkedIn Advertising B2B professionals bereiken

LinkedIn bewaart alle dataprofielen van professionals en stelt deze ter beschikking aan adverteerders. Dit maakt het een uitstekend platform voor het bereiken van B2B professionals. In dit blog leggen wij uit hoe je optimaal gebruikt maakt van deze data middels LinkedIn advertising.

Wat is het doel van LinkedIn adverteren?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is de campagnedoelstelling. Wil je naamsbekendheid creëren, websiteverkeer realiseren of direct leads ophalen uit het platform? Iedere doelstelling kent zijn eigen strategie en KPI’s. Om je op weg te helpen hebben wij de drie doelstellingen binnen LinkedIn hieronder toegelicht.

  • Bekendheid:
    Door de doelstelling bekendheid te selecteren geef je de algoritmes van LinkedIn de ruimte om zoveel mogelijk relevante personen te bereiken. Je wil immers dat zoveel mogelijk mensen afweten van jouw product of dienstverlening. Deze doelstelling is niet geschikt voor het verkrijgen van een lead maar zal mogelijk wel bijdragen aan de overweging bij een volgende advertentie. De naam van jouw product of dienst is dan namelijk al bekend bij de professional.
  • Overweging:
    Binnen deze doelstelling zijn er meerdere subdoelstellingen beschikbaar. Zo is er keuze tussen websiteverkeer, interactie met het bedrijf of een videoweergave. Iedere doelstelling heeft zijn kenmerken. Zo is websiteverkeer zeer geschikt om de doelgroep te laten doorklikken naar jouw website om daar meer informatie op te vragen. Interactie kan wenselijk zijn rondom een artikel om meer reuring te creëren. De videoweergave optie is volledig gericht op het kijken van video’s. De algoritmes optimaliseren op personen die doorgaans goed naar video’s kijken. Deze doelstelling kan ideaal zijn als er middels video uitleg wordt gegeven over een product of dienst.
  • Conversies:
    Binnen deze doelstelling zijn er wederom een drietal subdoelstellingen beschikbaar. Hier is er te kiezen tussen leadgeneratie, websiteconversie en sollicitanten. Belangrijk om te onthouden is dat het plaatsen van een zogenaamde Insight Tag noodzakelijk is om te optimaliseren op een conversie. Deze Insight Tag verzameld onder andere de URL, IP adres, apparaat, browser en tijd. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om binnen de campagne te optimaliseren. Leadgeneratie spreekt aardig voor zich. Binnen dit type doelstelling wordt er automatisch een formulier gekoppeld aan de advertentie waar iemand direct contactgegevens kan achterlaten.

    De doelstelling websiteconversies is op verschillende manieren in te zetten. Op de landingspagina wordt er een doel gekozen. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn, het downloaden van een whitepaper of het inplannen van een afspraak. Afhankelijk van de conversie zullen de algoritmes de campagne optimaliseren op de betreffende conversie.

    Tot slot bestaat er nog de optie sollicitanten. Door deze optie te selecteren laat LinkedIn de advertenties zien aan mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan of aan personen die regelmatig vacatures bekijken. Ideaal voor het vinden van die nieuwe professional binnen jouw bedrijf.

Wie wil je targeten op LinkedIn?

Na het bepalen van jouw doelstelling is het belangrijk de juiste doelgroep aan te spreken. Middels onderstaande opties vind je de professional waar je naar op zoek bent:

  • Locatie: Dit kan Nederland zijn of bijvoorbeeld enkel in een stad binnen Nederland.
  • Gesproken taal: Standaard staat deze op Engels. Hiermee bereik je ook personen die Nederlands spreken. Stel dat je op zoek bent naar iemand die specifiek Duits spreekt, dan kan je dit hier aangeven.

Bovenstaande opties zijn de basis voor het verder uitwerken van de targeting. Na deze selectie te hebben gemaakt kan het specificeren van jouw doelgroep beginnen met onderstaande opties:

  • Bedrijf: Filter op bedrijfsgrootte, specifieke bedrijfsnamen, branches, omzet en personeelsgroei.
  • Demografische gegevens: Geslacht, leeftijd. Let op, hierbij is LinkedIn zeer streng en zal het niet altijd toelaten om specifiek op vrouwen te targeten i.c.m. bepaalde vaardigheden.
  • Opleiding: Onderwijsinstelling, studierichting, titels/graden.
  • Ervaring: Aantal jaar ervaring, functies, functietitels, senioriteitniveaus en bepaalde vaardigheden.
  • Interesses en gedrag: Specifieke LinkedIn groepen, interesses en gedragskenmerken zoals onlangs gepromoveerd, op zoek naar een baan of expats.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat het zo specifiek mogelijk maken niet altijd gewenst is. Zo kan het zijn dat de grootte van de doelgroep te klein wordt of dat er aannames gemaakt worden die niet nodig zijn. Hulp bij het uitwerken van de targeting is dan ook één van onze specialismen.

Welke formaten wil je gebruiken voor LinkedIn adverteren?

Na het uitwerken van de targeting komt het creatieve aspect aan bod. Hoe komen de advertenties eruit te zien en wordt het een video of een statische advertentie? Afhankelijk van de strategie is hoe de formaten worden ingezet. Zo kunnen we bijvoorbeeld na het bekijken van een video een statische afbeelding tonen om websiteverkeer te promoten. Of laten we middels een afbeeldingencarrousel meerdere functionaliteiten van een product of dienst zien in één advertentie. Iedere doelstelling verdient zijn eigen strategie en formaten. Onze online media adviseurs denken graag een passende strategie uit passend bij jouw doelstelling.

Maak van jouw campagne ook een succes!

Adverteren op LinkedIn kan een zeer effectief middel zijn om B2B professionals te bereiken, mits je de juiste keuzes maakt. Iedere campagne verdient zijn eigen strategie gecombineerd met targeting en formaten. Maak van jouw campagne ook een succes en laat je adviseren door één van onze online adviseurs. Wij werken graag vrijblijvend een mediavoorstel uit gebaseerd op jouw doelstellingen.

Blogs