Multiscreening

Laptop, smartphone, televisie, e-reader, tablet, vaste computer. We tellen zo zes schermen in huis. Uniek is dit tegenwoordig niet meer.

Het aantal schermen in Nederlandse huishoudens is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Onze aandacht moet worden verdeeld en we dagen onszelf steeds verder uit om te multitasken door meerdere apparaten tegelijk te gebruiken. Maar welke invloed heeft dit op de effectiviteit van reclame?

Aan de hand van het onderzoek van professor Claire Segijn (2017) van de School of Journalism & Mass Communication, nemen we je mee in de wereld van multiscreeners.

De feiten op een rij

  • Multiscreeners komen voor onder alle leeftijden, zijn voornamelijk vrouw, gemiddeld 41 jaar, hebben een iets hoger opleidingsniveau dan gemiddeld en bezitten meer dan vier schermen.
  • Hoe jonger de multiscreener, hoe meer hij/zij zal multiscreenen.
  • We multiscreenen gemiddeld meer dan 80 minuten per dag, drie dagen per week en het meest op zondag.
  • De meest voorkomende combinatie is televisie met smartphone, laptop of tablet.

Zowel negatieve als positieve effecten

Volgens het onderzoek van Claire Segijn verwerken we bij multiscreening primair de informatie van het scherm waarop we onze ogen richten. Multiscreening heeft daardoor een negatief effect op de cognitieve reclamereacties. Hierbij gaat het over de capaciteit om de boodschap uit de reclame tot je te nemen, op te slaan en later weer uit je geheugen terug te kunnen halen.

Doordat we deze cognitieve capaciteiten over de verschillende schermen moeten verdelen, zullen we minder van de reclameboodschap herinneren dan de single screener die op één scherm gefocust is.

Aan de andere kant kan bij multiscreening een reclame-uiting die als onaangenaam wordt ervaren, minder weerstand oproepen en hierdoor kan het merk juist positiever bijblijven.

Ook hebben we volgens het onderzoek een betere merkherkenning en positievere beoordeling wanneer we twee gerelateerde taken uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan televisie kijken en twitteren over dit programma. Hierdoor neemt de betrokkenheid bij het programma toe.

TV sync zorgt voor bereik onder multiscreeners

Met TV sync wordt een onlinecampagne geactiveerd op het moment dat de commercial op televisie wordt uitgezonden. Met een nauwkeurig afgestemde display- of searchcampagne bereik je je doelgroep gelijktijdig op internet en verbeter je niet alleen het merkbewustzijn onder multiscreeners maar wordt de effectiviteit van reclames zelfs versterkt!

Meer multiscreening insights? Neem contact op met Stefani Romani.

Blogs