Dynamische ads op Snapchat

Geschreven door: 

Ramon Duijvestijn

Datum publicatie:  

12/05/2020

Terwijl de coronamaatregelen langzaam versoepeld worden, kon ook Snapchat goed nieuws brengen. Vanaf nu is het namelijk mogelijk om dynamische advertenties op te nemen in de Snapchat campagnes. Dit is voornamelijk goed nieuws voor adverteerders in de e-commerce die verschillende producten aanbieden op hun website. Welke voordelen dit biedt zullen we verderop in deze blog toelichten, maar eerst kijken we nog even naar het platform zelf en de ontwikkelingen op het gebied van de gebruikers.

Snapchat in het kort

Snapchat onderscheidt zich ten opzichte van andere kanalen door het vluchtige gebruik. Het gaat om communicatie door middel van foto’s en video’s die niet gepolijst hoeven te zijn. De gemiddelde Snapchat gebruiker communiceert met slechts 20 tot 30 personen die in het dagelijkse leven ook dicht bij hen staan. Het is een kanaal waar op een makkelijke, maar ook creatieve en grappige manier gecommuniceerd kan worden. Foto’s hoeven niet gelikt te zijn met allerlei filters, want ze verdwijnen na een paar seconden weer.

Deze intieme manier van communiceren spreekt inmiddels zoveel mensen aan dat er zo’n 230 miljoen dagelijkse gebruikers zich op het platform begeven die de app gemiddeld 30 keer openen! Dagelijks worden er 4 miljard snaps gecreëerd. Dat zijn meer foto’s dan de normale camera op de smartphones. Het gebruik is in deze coronatijd nog verder gestegen, een trend die we bij alle social mediakanalen terugzien.

Wie zijn de gebruikers?

De toename van impactvolle formaten is verklaarbaar door de ontwikkeling dat adverteerders meer in branding investeren. Deze verandering was al licht in 2015 zichtbaar, maar dit heeft de afgelopen jaren doorgezet.

Sales realiseren met Snapchat

Het is al een aantal jaar mogelijk om als bedrijf op Snapchat te adverteren. Waar je in het begin voornamelijk formaten gericht op brand awareness kon kiezen, als een gesponsorde lens of een korte video ad, is Snapchat steeds meer bezig om het platform aantrekkelijk te maken voor bedrijven die sales willen realiseren. De collection ads waarbij je meerdere producten in een advertentie kon laten zien was al een stap in deze richting, net als de mogelijkheid om een Snap pixel te plaatsen om op conversies te kunnen optimaliseren. Nu gaan ze nog een stap verder met het aanbieden van dynamische advertenties.

Met dynamische advertenties ben je als adverteerder in staat om een advertentie op de persoon aan te passen. De meest gebruikte toepassing hiervoor is dynamische retargeting. Dit houdt in dat je personen advertenties laat zien van de producten die deze specifieke persoon heeft bekeken op de website, maar nog niet heeft gekocht. Deze personen hebben dus al interesse getoond en hebben nog een laatste zetje nodig om tot kopen over te gaan. Hiervoor zijn dynamische advertenties zeer geschikt. Ze dienen als een herinnering en hebben een bewezen trackrecord als het gaat om een stijging in sales voor e-commerce partijen.

Het voordeel van dynamisch retargeten via Snapchat is naast het bereik ook dat je geen creatie nodig hebt. Om dynamische retargeting in te zetten dien je een productcatalogus te uploaden. Vanuit deze catalogus worden de afbeeldingen gebruikt om advertenties te maken. Hiervoor zijn vijf standaard templates te gebruiken. Zo bespaar je op creatiekosten en kan je relatief simpel met deze vorm van adverteren starten.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de inzet van Snapchat of andere social media kanalen? Bel ons voor een uitgebreid advies.

Blog

Neem contact op

Informatie

Adres

Bezoek ons