Succesvolle Pinterest Ads campagnes opzetten

Adverteren op social media platforms is niet meer weg te denken uit de online middelenmix die veel adverteerders inzetten om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen van hun doelgroep. Hierbij denk je al snel aan Facebook of Instagram, maar er zijn tal van andere interessante opties om te overwegen. Pinterest is één van deze opties die vaak nog onontdekt is voor de meeste merken en bedrijven. In deze blog nemen we je mee om mogelijkheden, kansen en redenen te ontdekken waarom dit platform misschien wel dé smaakmaker zou kunnen zijn binnen jouw online marketinginzet voor 2022.

Wat is Pinterest?

De naam Pinterest zegt het eigenlijk al, je kunt in verschillende omgevingen of lijstjes (borden genoemd) afbeeldingen en andere visuele elementen ‘pinnen’ - een soort digitaal prikbord dus. In 2021 zijn er nagenoeg 4 miljoen gebruikers vanuit Nederland, waarbij het platform gemiddeld gezien vaker wordt gebruikt door vrouwen. In vergelijking met andere platforms als Facebook, Instagram, Twitter of Snapchat, wordt Pinterest aanzienlijk minder vaak op dagelijkse basis gebruikt. Over de afgelopen jaren groeit het platform qua gebruikers stabiel door. De voornaamste reden om het platform te gebruiken is het opdoen van inspiratie over diverse onderwerpen. Hierbij kan worden gedacht aan interieur, vakanties en reizen, mode, tuinieren, verzorging en make-up, eten en drinken, kindertraktaties, vormgeving en illustraties, tatoeages en ga zo maar door.

Wat heb je nodig om Pinterest Ads op te zetten?

Om binnen het Pinterest platform te kunnen adverteren, is het van belang om een Pinterest pagina te hebben, voorzien van bedrijfsnaam en logo. Idealiter is de bedrijfspagina gevuld met organische content, maar dit is zeker geen vereiste. Ervaring leert dat resultaten, met name op gebied van interactie, gunstiger uitvallen wanneer er onder de pagina authentieke content zichtbaar is. In dat opzicht is integratie van een organische social content strategie van meerwaarde.

Om een advertentie aan te maken wordt een afbeelding of video gecombineerd met hoofdtekst en koptekst. Daarbij wordt een bestemmingslink in veel gevallen toegevoegd met daarin een relevante landingspagina. Een advertentie ziet er niet afwijkend uit ten opzichte van een organische plaatsing, echter wordt wel aangegeven dat het om gesponsorde content gaat.

Op welke doelstellingen kan je aansturen?

Evenals bij Facebook Businessmanager (waaronder ook Instagram valt) is het mogelijk om op een divers aantal campagnedoelstellingen aan te sturen. Hieronder vallen merkherkenning, videoweergaven, overweging (verkeer), conversies en catalogusverkopen. Het is dus mogelijk om doelgroepen in iedere fase van de customer journey te bereiken. De optimalisatie op de gekozen doelstellingen werkt doorgaans zeer goed, waarbij we bij merkherkenning en videoweergaven doorgaans zeer lage CPM prijzen terugzien.

Ook voor meer performance gerichte campagnes mag, mits voldoende aansluiting met doelgroep en goede content, op hoge doorklikratio’s worden gerekend. Het platform biedt ook voor e-commerce partijen goede opties om specifieke producten aan de man te brengen vanuit koppelingen met productfeed-tools.

Qua doelgroeptargeting zijn er tal van opties, hierbij kan worden gedacht aan retargeting van websitebezoekers of bestaande klantenlijsten, maar natuurlijk ook targeting op basis van demografie, specifieke trefwoorden of interesses. Met name de mogelijkheden voor wat betreft interesses zijn zeer interessant, aangezien deze zeer specifiek zijn gedefinieerd.

Content is key

De uiteindelijke succesfactor wordt in onze optiek ook grotendeels bepaald door de advertentiecontent. Gebruikers van Pinterest zijn daar met een reden, zoals geschetst het opdoen van inspiratie en bekijken van kwalitatieve en/of creatieve visuele elementen. Zorg dat je advertentie opvalt, maar niet uit de toon valt. Hier kunnen wij natuurlijk in adviseren, om zo tot een geschikte Pinterest advertentie te komen en deze te vertonen aan relevante doelgroepen. Wil je meer weten over de mogelijkheden en kansen die we voor jouw bedrijf of merk zien? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Blogs