Waarom adverteren tijdens 'het nieuwe normaal’

Wat is normaal? Volgens de Van Dale is de betekenis:

  1. gewend aan, vertrouwd met: aan iets gewoon raken, zijn
  2. gebruikelijk; algemeen aangenomen; = normaal: de gewone gang van zaken
  3. alledaags

Mark Rutte heeft het al meermaals gebruikt en om ons heen duikt het steeds vaker op ‘het nieuwe normaal’. Corona is nog steeds onder ons en zal dat nog wel een tijdje blijven maar de term ‘nieuwe normaal’ is ook een verschuiving in de mindset van de consument. De Nederlanders houden zich over het algemeen aan de intelligente lock-down en wat eerst ondenkbaar was, is nu de realiteit van de dag. Dit zie je ook in het straatbeeld, waar we een paar weken geleden nog en masse in het bos en op het strand liepen bleven deze plekken het paasweekeinde rustig.

In het Google zoekgedrag is ook duidelijk te zien dat er aanmerkelijk minder wordt gezocht op de term corona.

Het nieuwe normaal is dus dat we voorlopig leren leven in de huidige situatie. De RIVM richtlijnen zijn duidelijk en een aantal winkelketens die eerder hun deuren sloten openen deze weer maar dan ingericht op de huidige situatie.

Waarom is het belangrijk om juist nu als merk actief te zijn of te blijven?

Waarom is het belangrijk om juist nu als merk actief te zijn of te blijven?

Mark Ritson zei recentelijk in een webinar ‘The reason why you should maintain your advertising budget during a recession is that recessions are ultimately shortlived. It will leave you in a stronger share position for many years afterwards, once things settle down. You should view a recession as a tough time, but also as the ultimate time to build brands and grow market share.” Het is dus belangrijk om met een sterk merk en een sterke merkpositie uit de recessie te komen om dan de vruchten te kunnen plukken ten opzichte van concurrenten die stil zijn gebleven. Door in deze tijd te blijven adverteren behoud je je top of mind positie of kan je deze laten stijgen omdat concurrenten stil blijven. Het hogere share of voice zal hierdoor (op termijn) resulteren in een groter share of market.

Naast het bouwen aan een goede merkpositie blijf het belangrijk om consumenten te laten weten dat ze bij jouw merk veilig kunnen winkelen doordat er of een perfecte webshop is of dat de winkel is ingericht op winkelen volgens de RIVM richtlijen. Belangrijk is wel om de interesse van de consument in corona te blijven volgen. Als het nieuwe normaal echt normaal is, is het ook minder noodzakelijk om stil te blijven staan bij de maatregelen die je bedrijf neemt omdat men ervan uitgaat dat je dit sowieso doet. Op dat moment kan inspelen op de situatie irritatie opwekken en dus je merk schaden. Onderzoek naar consumentengedrag in eerdere crisis-situaties zoals in 2009 laat zien dat men extra gevoelig wordt voor de factor prijs, men gaat op zoek naar goede deals (ze willen waar voor hun geld). Mensen willen zichzelf soms ook een extraatje gunnen, zeker in een tijd dat men het gevoel heeft andere dingen te moeten missen. In mei wordt voor veel mensen het vakantiegeld weer gestort en stijgt het besteedbaar inkomen. Nu zal dit in sommige gevallen worden gespaard in deze onzekere tijd maar het biedt ook een uitgelezen kans om juist nu die nieuwe TV of dat paar hardloopschoenen aan te schaffen.

Bron: Marketingweek-Mark Ritson / DVJ Insights

Blogs