Waarom je met arbeidsmarktcommunicatie de juiste sollicitanten bereikt

Het is dé uitdaging voor iedere organisatie: de ideale medewerkers aantrekken en deze ook behouden. Met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en de steeds grotere vraag naar medewerkers in veel branches, is goede arbeidsmarktcommunicatie tegenwoordig belangrijker dan ooit. In dit blog zetten we de voordelen van arbeidsmarktcommunicatie op een rijtje en vertellen we waarom je hiermee de juiste sollicitanten bereikt.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie of jobmarketing, zoals het tegenwoordig ook vaak wordt genoemd, is alle communicatie van een bedrijf naar de arbeidsmarkt. Het is een structurele en doelgerichte manier van communiceren richting jouw arbeidsmarktdoelgroep en eventuele beïnvloeders daarvan. De arbeidsmarktdoelgroep bestaat uit een interne en een externe doelgroep. De interne doelgroep bestaat uit de zittende en oud-medewerkers van je bedrijf. De externe doelgroep bestaat uit potentiële medewerkers die opzoek zijn naar een baan. Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om nieuwe medewerkers te werven die goed passen binnen je bedrijf. Maar ook stelt het je in staat om je werkgeversmerk positief te beïnvloeden en een goed contact te creëren en onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.

Waarom arbeidsmarktcommunicatie inzetten?

Het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie heeft veel voordelen. Ten eerste kom je met goede arbeidsmarktcommunicatie professioneel over en toon je aan dat je het werven en selecteren van passende nieuwe medewerkers serieus neemt. Iets wat sollicitanten over het algemeen erg op prijs stellen. Daarbij kom je eerder op het netvlies van strategische doelgroepen, wat ervoor zorgt dat je deze beter kunt bereiken. Door op de juiste manier richting de arbeidsmarkt te communiceren en dit bewust te doen, trek je de mensen aan die aansluiten bij de bedrijfscultuur van jouw organisatie. Hierbij is het belangrijk dat je een sterk, duidelijk werkgeversmerk hebt dat je naar buiten brengt. Zo laat je namelijk zien waar je als bedrijf voor staat en wat jou onderscheidt van de concurrent. Bovendien is arbeidsmarktcommunicatie een mooi middel om schaarse doelgroepen op de arbeidsmarkt structureel te beïnvloeden. En dat is handig, want deze structurele beïnvloeding kan jou een voorkeurspositie geven over andere bedrijven binnen jouw vakgebied.

Arbeidsmarktcommunicatie professioneel aanpakken

Met een professionele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie kom je dus beter in beeld bij je doelgroepen en vind je in kwalitatief opzicht sneller geschikte kandidaten voor openstaande vacatures. Het inzetten van zo’n professionele aanpak is even een investering, dat kunnen we niet ontkennen. Maar wanneer je de juiste middelen gebruikt op dit gebied, levert dat een hoop tijd- en geldwinst op. Vooral op de lange termijn bespaart het aanzienlijk. Daarbij heb je gegarandeerd een streepje voor op bedrijven die niets of maar in beperkte mate doen aan arbeidsmarktcommunicatie.

Tips voor goede arbeidsmarktcommunicatie

Tot slot hebben we nog een zestal tips waarmee je een vliegende start maakt met arbeidsmarktcommunicatie binnen jouw bedrijf.

Tip 1: Bekijk eerst wat je al doet voor je plannen maakt
Bekijk eerst eens wat je (onbewust) al doet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie voordat je hier een plan voor gaat maken. Ga bijvoorbeeld na hoe de huidige vacatureteksten eruitzien en hoe deze verbeterd kunnen worden. Maar neem ook vooral de punten mee waarover je tevreden bent en die je al goed doet. Zo krijg je een helder beeld van de stand van zaken en voorkom je dubbel of onnodig werk.

Tip 2: Breng het budget in kaart
Zoals gezegd is een professionele aanpak van arbeidsmarktcommunicatie nu eenmaal een investering. Daarom is het van belang om van tevoren te bepalen wat de huidige kosten zijn die je als bedrijf maakt voor werving van medewerkers en hoeveel je precies moet investeren om je arbeidsmarktcommunicatie te professionaliseren. Het is handig om ook meteen te benoemen wat en hoeveel dit oplevert voor het bedrijf, zodat je concreet voor ogen hebt waar je met deze investering naartoe werkt.

Tip 3: Wees herkenbaar maar uniek
In het algemeen geldt dat iets wat herkenbaar is blijft hangen en dat gaat ook op voor arbeidsmarktcommunicatie. Zorg daarom dat je herkenbaar bent voor (potentiële) medewerkers in je communicatie naar hen. Als je daarbij ook uniciteit uitstraalt, sta je helemaal sterk. Een duidelijk en kenmerkend werkgeversbeleid komt hierbij goed van pas.

Tip 4: Wees transparant en betrek medewerkers
Transparantie is essentieel bij arbeidsmarktcommunicatie. Wees open en eerlijk over het reilen en zeilen van de organisatie naar potentiële medewerkers, dan weten zij wat ze kunnen verwachten. Zorg dat wat je buiten zegt binnen klopt. Maar ook voor zittende medewerkers is het goed om te worden meegenomen in kansen en problemen van de organisatie. Wanneer je als bedrijf transparant bent naar je medewerkers, zullen zij dit ook zijn naar het bedrijf. Dat geeft weer nieuwe, frisse inzichten en creëert een verbonden gevoel bij medewerkers.

Tip 5: Neem arbeidsmarktcommunicatie op in je beleid
Arbeidsmarktcommunicatie is het meest effectief als het onderdeel is van de bedrijfscultuur en -identiteit. Besteed hier daarom niet alleen aandacht aan op momenten dat er veel behoefte is aan nieuwe medewerkers, maar geef arbeidsmarktcommunicatie een vaste plek in je beleid. Niet alleen versterk je hiermee de relatie tussen (potentiële) medewerkers en je bedrijf, maar je komt ook geloofwaardiger over. Bovendien geef je op die manier aan dat je waarde hecht aan de kennis, capaciteiten en het welzijn van medewerkers.

Tip 6: Geef (potentiële) medewerkers een positieve beleving
En last but not least: één van de belangrijkste punten om rekening mee te houden bij arbeidsmarktcommunicatie is hoe medewerkers het bedrijf en de bedrijfscultuur beleven. Je wilt dat hun beleving positief is, want een positieve medewerkersbeleving heeft een gunstig effect op je werkgeversmerk en daarmee op je arbeidsmarktcommunicatie. De medewerkers zijn tenslotte de beste ambassadeurs van het bedrijf. Een positieve beleving kan al in hele simpele dingen zitten, zoals het krijgen van koffie in een gewone mok in plaats van in een plastic bekertje.

We kunnen dus wel stellen dat arbeidsmarktcommunicatie een erg belangrijk en interessant vakgebied is om je als bedrijf in te verdiepen. Het professioneel inzetten hiervan is dan ook zeker het overwegen waard. Onze specialisten helpen je graag op weg, dus schroom niet om contact met ons op te nemen!

Blogs