Wat is marketing automation?

Alweer een paar jaar geleden begonnen we massaal e-mail te gebruiken als marketingkanaal. Vanuit een database met prospects/ klanten stuurden we een nieuwsbrief. In een rap tempo ontvangt iedereen dezelfde boodschap. Het grootste voordeel van e-mailmarketing: het is ontzettend goedkoop. Het heeft ook een nadeel: we stuurden berichten die niet helemaal aansluiten bij de behoefte van de lezer. Die behoefte verschilt namelijk per moment en per lezer. Dergelijke emails evolueerde: de komst van autoresponders was een feit.

De volgende evolutie in e-mail marketing, was de komst van autoresponders. Autoresponders herkennen voor welke lijst iemand zich heeft aangemeld. De lezer krijgt dan een serie e-mails, die voor hem/haar relevant zijn. Toch is er nog steeds het probleem dat we te weinig van de ontvanger weten. Misschien heeft die ontvanger zich voor meerdere autoresponders opgegeven. Of is hij inmiddels geen prospect meer, maar een klant. In dat geval moet hij andere soort e-mails ontvangen.

Marketing automation

De kanalen en mogelijkheden die we hiervoor gebruiken zijn eindeloos. Denk aan e-mail communicatie, gepersonaliseerde content op de website, SMS-berichten of aangestuurde advertentiecampagnes. De actie die volgt, is afhankelijk van drie dingen:

  • de situatie
  • wat we weten van de persoon
  • het gedrag dat iemand vertoont.

We noemen dat ook wel triggers. Voorbeelden van dit soort triggers:

  • het openen van een e-mail
  • het bezoeken van een bepaalde pagina
  • het downloaden van een bestand
  • engagement, zoals likes, shares en reacties

Verschillende vormen

Er bestaat verwarring over het Engelse begrip marketing automation. Als je dit letterlijk vertaalt naar het Nederlands, staat er het automatiseren van marketing processen. En dat kunnen we op veel manieren opvatten. Marketing automation wordt vergeleken met programmatic buying. Programmatic buying is het geautomatiseerd inkopen van advertenties, gericht op een specifieke doelgroep, met een relevante boodschap, op het juiste moment. Marketing automation gaat veel verder dan alleen het automatisch aansturen van advertentiecampagnes. Is marketing 2.0. Next level dus.

Trends en cijfers

Móet je aan de slag met marketing automation? Niks moet. Alles mag. Ligt aan je uitdagingen en behoeften. Wat we zeker weten, is dat marketing automation het begin van een sterke opmars naar professionalisering is. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de B2B marketeers de sterkste focus heeft op leadgeneratie. Marketing automation is hét middel om op een efficiënte en effectieve manier leads te genereren. 40% van de B2B marketeers in Nederland gebruikt een vorm van marketing automation. 21% wil daarnaast aan de slag met marketing automation.

Blogs