Wat is SEO en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

Een belangrijk onderdeel van de marketingmix is SEO (Search Engine Optimization). Door SEO in te zetten wordt jouw website of webshop beter zichtbaar in Google en andere zoekmachines. Dit vergroot het aantal bezoekers naar je website. Door zoekmachine optimalisatie slim in te zetten voor jouw bedrijf bereik je dus een stuk meer potentiële bezoekers.

De 3 onderdelen van SEO

Om zoekmachine optimalisatie goed toe te kunnen passen voor jouw bedrijf is het als eerst belangrijk om te weten wat het precies omvat. In principe bestaat SEO uit drie verschillende onderdelen. Een goede SEO geoptimaliseerde website heeft al deze onderdelen slim ingezet en behaalt hierdoor betere rankings.

Geoptimaliseerde content

Zonder goede content bestaat er geen SEO. Bij het schrijven van geoptimaliseerde content dien je zoekwoorden (ook vaak keywords genoemd) in de tekst te verwerken. Het is van belang om hier strategisch mee om te gaan en dus te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf. Dit doe je door middel van een zoekwoordonderzoek. Zo zal je de juiste doelgroep bereiken.

Technische SEO

Niet alleen de content op de website heeft te maken met de SEO strategie. De website dient ook technisch in orde te zijn. Om erachter te komen waar er issues zitten moet er een site audit gedaan worden. Mogelijke issues zijn duplicate content, missende meta titles en descriptions, een langzame page speed of 404-errors. Door deze problemen op te lossen is je website gezonder en kan het een hogere domeinautoriteit verkrijgen. Wanneer je website gezond is, zullen bezoekers niet om technische redenen wegklikken.

Linkbuilding

Een andere manier waarmee zoekmachines zoals Google bepalen of jouw website interessant is (en het verdient om hoog te ranken) is met verwijzende links. Linkbuilding betekent het verkrijgen van nieuwe links die verwijzen naar jouw website. Zowel interne als externe links zijn hierbij belangrijk. Hoe meer er gelinkt wordt naar je website, hoe interessanter deze wordt beschouwd en hoe hoger deze dus rankt.

Waarom SEO inzetten?

Er zijn meerdere redenen waarom het inzetten van SEO een goede investering is voor je bedrijf.

1. De belangrijkste reden om SEO in te zetten is om de zichtbaarheid van je website te vergroten. Door hoog te ranken in de zoekresultaten is er een grotere kans dat mensen doorklikken naar jouw website. Je website is dus beter vindbaar voor bezoekers, wat ook zorgt voor een grotere online merkbekendheid.

2. Wanneer je zoekmachine optimalisatie slim inzet, bereik je de juiste doelgroep. Door de juiste keywords in te zetten binnen de website, bereik je mensen die geïnteresseerd zijn in de belangrijkste zoekwoorden gekoppeld aan jouw bedrijf.

3. Het is een lage investering in vergelijking met wat je ervoor terugkrijgt. Een geoptimaliseerde website gaat lang mee. SEO is dus een lange termijn investering en heeft op langere termijn effect. Vooral wanneer er content geschreven wordt die lang bruikbaar is, zal je langdurig mensen bereiken. Dit type content heet evergreen content.

4. Je spreekt mensen aan binnen de gehele customer journey. Verschillende typen content spreken mensen aan die zich in verschillende fases van de customer journey bevinden. Hierdoor zal je verschillende soorten mensen bereiken en binnenhalen.

5. Door SEO te gebruiken versterk je jouw andere kanalen. Dit geldt vooral voor andere marketingaspecten die gekoppeld zijn aan de geoptimaliseerd content voor jouw website. Door te verwijzen naar jouw geoptimaliseerde landingspagina’s en website zal je het gebruik van je andere kanalen versterken. De kans is namelijk groter dat een potentiële klant afneemt van een geoptimaliseerde website dan van een website die niet geoptimaliseerd is.

Zoekmachine optimalisatie toepassen voor jouw bedrijf

Om zoekmachine optimalisatie goed toe te passen voor jouw bedrijf moeten er een aantal stappen worden gevolgd. In ons stappenplan vind je in het kort hoe je SEO strategisch inzet voor jouw bedrijf.

1. Begin met een zoekwoordonderzoek

Om een duidelijk beeld te schetsen van welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf dien je een zoekwoordonderzoek uit te voeren. In dit onderzoek ga je op zoek naar de woorden waar mensen binnen Google (maar ook andere zoekmachines) naar zoeken. Hiervoor kan je verschillende (gratis) tools gebruiken. Deze tools geven aan wat het zoekvolume is van een bepaald zoekwoord en hoe moeilijk het is om op deze woorden te ranken. In een keyword onderzoek kijk je naar welke woorden voor jouw bedrijf interessant zijn en schrijf je deze op.

2. Schrijf SEO proof content

Nu kan je de zoekwoorden gebruiken om content te schrijven. Naast het schrijven van nieuwe content, is het natuurlijk ook mogelijk om de bestaande content te optimaliseren. In de teksten die je schrijft verwerk je de zoekwoorden die jij in je onderzoek hebt gevonden. Het is wel belangrijk om de woorden niet té vaak terug te laten komen. Dit wordt namelijk keyword stuffing genoemd en verslechtert je rankings juist weer.

3. Vul de meta titles en meta descriptions in

Bij het SEO proof schrijven van content is het ook van belang dat je altijd een meta title en meta description toevoegt aan de pagina. Hiermee geef je Google een uitleg waar de tekst over gaat.

4. Los de technische issues op

Om de domeinautoriteit van je website te verbeteren moet je alle technische issues van je website oplossen. Sommige issues zijn makkelijker op te lossen dan anderen. Met een site audit krijg je hier goed inzicht in. Omdat een website veel verschillende issues kan hebben gaan we niet in op de specifieke issues. Meestal wordt er bij een site audit ook duidelijk aangegeven hoe je een probleem precies oplost.

5. Start met een linkbuilding strategie

Een goede linkbuilding strategie is erg belangrijk, maar niet gemakkelijk. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan het verkrijgen van zo veel mogelijk links. Zo is het onder andere belangrijk dat het kwalitatieve links zijn. Het verkrijgen en behouden van deze links is essentieel in een SEO strategie.

Om op een goede manier zoekmachine optimalisatie toe te passen vergt veel kennis. Je kunt dit natuurlijk intern oppakken, maar SEO uitbesteden zal meestal zorgen voor betere resultaten.

SEO tools

Tools kunnen het optimaliseren van je website een stuk makkelijker maken. Wij hebben onze vier favoriete SEO tools voor je op een rijtje gezet:

  • SEMrush
    Met SEMrush kan je inzicht krijgen in je hele website. Je kunt er een zoekwoordonderzoek mee doen, vergelijkingen maken met concurrenten, backlinks inzien, een site audit uitvoeren en nog veel meer. Deze tool is wel betaald, maar geeft erg veel inzichten in jouw website.
  • Answer The Public
    Als je benieuwd bent naar de vragen die mensen Googelen kan je Answer The Public goed gebruiken. Je voert jouw zoekwoord in en ziet overzichtelijk de vragen die mensen hier online over stellen.
  • Google Search Console
    Door Google Search Console te gebruiken check je makkelijk fouten op je website, maar kan je ook de zoekresultaten controleren en verbeteren.
  • Yoast WordPress
    Yoast WordPress is ideaal voor iedere website die in WordPress is gemaakt. Het geeft door middel van groene, oranje of rode bolletjes duidelijk weer wat je nog moet doen om je content te SEO optimaliseren. Yoast is een plugin voor WordPress. Er is zowel een gratis als betaalde versie.

De SEO strategie uitbesteden

SEO is niet zomaar een taakje wat je er even bij kan doen. Een goede strategie bevat vele achterliggende redeneringen. Wanneer je dit uit wilt voeren terwijl je er maar weinig kennis van hebt, kan het veel tijd kosten om precies uit te zoeken wat je het beste kunt doen. Daarnaast vergt SEO een doorlopende aanpak. De beginnende uitvoering kan al verschil maken, maar toch moet de strategie regelmatig bijgeschaafd en geoptimaliseerd worden.

Door de zoekmachine optimalisatie uit te besteden nemen SEO specialisten veel werk uit handen. Aangezien er al expertise is kost het een stuk minder tijd om de strategie goed op te zetten en uit te voeren. Dat wil zeggen dat je sneller verschil zal zien in het aantal organische rankings en meer bezoekers zal trekken.

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist is gespecialiseerd in het optimaliseren van je website. Zij ontwikkelen een strategie en voeren deze zelf uit. Vaak uit dat zich in het uitvoeren van een keyword onderzoek, het schrijven en optimaliseren van content, linkbuilding en het oplossen van technische issues op de website. Daarnaast worden de pagina en de rankings steeds geheranalyseerd. Jij kent jouw bedrijf natuurlijk het beste. Een SEO specialist zal daarom ook altijd vooraf met jou in gesprek gaan om meer te weten te komen over jouw onderneming. Aan de hand van de informatie die jij geeft wordt dan een passende strategie bepaald.

Onze SEO specialisten zetten zich graag in voor jouw website. Door de kennis die wij in huis hebben, maken we jouw website online zichtbaar. Ben jij benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen bijstaan? Kom dan eens met onze specialisten sparren over hoe wij jouw website kunnen verbeteren.

Blogs