Ken je de nieuwste hit van Nielson: IJskoud?

Een heerlijk nummer: IJskoud van Nielson. Je moet deze hit echt eens beluisteren via Spotify. Misschien omdat ik de ‘standaard’ artiesten uit de Top 40 niet meer horen kan: Boef, Lil Kleine, Frenna, Bizzey. Generatiedingetje denk ik. Maar waarom vind ik IJskoud van Nielson zo’n lekker nummer? Dat komt door die ene zin uit het refrein: Waarom zou je dat doen? Een zin waar Mattie & Marieke van Q Music nu al een challenge van hebben gemaakt onder BN-ers. Nu ben ik geen BN-er, maar ik zou graag meedoen aan deze challenge. De afgelopen 10 jaar Zuiver Media heb ik deze vraag regelmatig moeten horen Waarom zou je dat doen?

Het begin

Het was eind 2007/ begin 2008 en maandenlang speelde ik – met Ralph – met de gedachte om een eigen mediabureau te beginnen in de stellige overtuiging dat ik mogelijkheden zag om klanten anders en beter te kunnen bedienen. Een serieus alternatief in deze traditionele markt. Maar intussen met hart en ziel hard aan het werk bij Schreiner & Van Bokkel. Met een aantal mensen in m’n omgeving besprak ik mijn ambities en ik wilde antwoorden horen. Maar in plaats daarvan kreeg ik een vraag te horen: Waarom zou je dat doen?


Eigenwijs is ook wijs, dus zette ik door. Ons mediabureau was een feit op 5 februari 2009 en merkte erg snel dat groei een ‘must’ was. En bij groei horen nieuwe collega’s. Je raadt al wat m’n omgeving adviseerde? Waarom zou je dat doen? Gelukkig zette ik door en zijn we 10 jaar later met bijna 40 professionals. 40 collega’s die er dagelijks voor zorgen dat we blijven groeien en we steeds mooiere adverteerders mogen adviseren.

Google Certified Partner

We waren 2 jaar onderweg en zagen in dat expertise op het gebied van online ‘de toekomst had’. En dan vraag je toch aan media-experts in je omgeving of zij weten hoe je Google Certified Partner kan worden. Waarom zou je dat doen? Was het antwoord. Gelukkig heeft Zuiver Media deze certificering al jaren en werkt Zuiver Digitaal dagelijks voor de mooiste klanten. Met name in deze tak van sport groeien we maandelijks.

Nieuwe kantoor

Na 3 jaar kregen we de mogelijkheid om een nieuw kantoor te betrekken. Duidelijk op de groei gehuurd. En er moest veel gebeuren. Een lege ruimte zonder stroom, zonder water, zonder iets…..Een hele grote verbouwing was noodzakelijk. Maar wel een plek waar we onze klanten op een trotse manier konden ontvangen. Duidelijk eenvoudiger was een kant-en-klaar kantoor huren, maar dat vonden we niet zo leuk! Waarom zou je dat doen?

Waarom zou je dat doen?

Met de overtuiging dat Zuiver Media onderscheidend wil zijn, hebben we keihard gewerkt aan nieuw tools. Tools waar adverterend Nederland ernstig behoefte aan had en heeft. Af en toe wilde ik dat spiegelen met concurrerende mediabureaus. Ik was helemaal enthousiast over een nog te ontwikkelen tool…..en weet je hoe ze reageerden?.....Juist: Waarom zou je dat doen?

Voeg aan die tools nog eens de commerciële inslag en het vermogen het academische gereutel binnen ons vak plat te slaan tot begrijpelijke taal en je mag ineens voor de mooiste merken werken. Merken die wij iedere dag mogen helpen (nog) groter te worden. En daar steken we ongelofelijk veel energie in: elk mediavoorstel mondeling toelichten door bij merken veel aan tafel te zitten. Waarom zou je dat doen? zou je dan kunnen vragen…..

Omdat ik het wil

Als ik dit zo lees, is er helemaal geen reden om IJskoud van Nielson een heerlijk nummer te vinden. En toch heb ik ‘m weer twee keer geluisterd bij het schrijven van deze column. Waarom zou je dat doen? Omdat ik het een lekker nummer vind en ik het antwoord weet: Omdat ik het wil!


Edwin Werkman

Blogs